ΘΕΜΑΤΑ
ΑΣΤΥΝΟΜΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ ΤΗΣ ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ
Σε πρόσφατη δημοσκόπηση
μέσω Μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας ζήτησε από
τους πολίτες να προτείνουν τι θα ήθελαν να δουν από την Ελληνική Αστυνομία. Την
ίδια στιγμή οι Συνδικαλιστικές Ενώσεις των Αστυνομικών, Αξιωματικών και Ειδικών
Φρουρών έκαναν υπόμνημα προς την Φυσική και Πολιτική ηγεσία της Ελληνικής
Αστυνομίας με τις προτάσεις τους. Τα αποτελέσματα ήταν αναμενόμενα: οι πολίτες
ζήτησαν περισσότερη αστυνόμευση και μείωση τροχαίων ατυχημάτων ενώ οι
συνδικαλιστές ανέφεραν για τις ελλείψεις σε εξοπλισμό, εκπαίδευση αλλά και
ανθρώπινο δυναμικό.
Σε αυτό το άρθρο θα δούμε
ότι με την υπάρχουσα δύναμη η Ελληνική Αστυνομία με επικέντρωση στην Αττική, θα
μπορέσει μέσω ορθολογισμού του προσωπικού της και των προμηθειών της να
λειτουργήσει με λιγότερο κόστος και να παρέχει στον πολίτη την απαραίτητη
προστασία.
Ας ξεκινήσουμε με το θέμα
του προσωπικού όπου έχουμε 40.000
ένστολούς (Αστυνομικοί, Ειδικοί Φρουροί, Συνοριοφύλακες), δηλαδή 1 αστυνομικός
για 275 πολίτες αριθμός υψηλότερος από
άλλες χώρες όπου έχουμε ΗΠΑ 1 αστυνομικός για κάθε 800 πολίτες, Γερμανία 1
αστυνομικός για 400 πολίτες κ.α. όμως γιατί δεν έχουμε επαρκή αστυνόμευση; Μόνο
στην Αττική υπάρχει έλλειψη 2.000 αστυνομικών σε καθήκοντα πρόληψης-
αστυνόμευσης. Αυτό συμβαίνει λόγω της δομής αλλά και κακής διάθεσης προσωπικού
από μέρους της αστυνομίας.
Στο θέμα δομής ξεκινάμε
από τα αμέτρητα αστυνομικά τμήματα, απόρροια από την εποχή του 1940 και του
1950 που οι αστυνομικοί ήταν πεζοί και δεν μπορούσαν να καλύψουν μεγάλη
περιοχή. Έτσι στην Αττική έχουμε 240 αστυνομικά τμήματα, την ίδια στιγμή στο
εξωτερικό πόλεις σαν την Αθήνα έχουν 5-10 αστυνομικά τμήματα!!! Όχι με την
μείωση των τμημάτων δεν θα έχουμε θέμα ελλειπής αστυνόμευσης. Του εναντίον βάση
μελετών των πρώην υπουργών Δημοσίας Τάξεως κκ Χρυσοχοίδη και Κικίλια όπως και
του τωρινού υπουργού κ Τόσκα όπου με την μείωση 55 αστυνομικών τμημάτων θα εξοικονομηθούν
περι τους 200 αστυνομικούς που θα
διατεθούν σε καθήκοντα περιπολιών, όπως έγινε στην επαρχεία. Σημαντικό επίσης είναι ότι θα μπορέσουμε να
έχουμε σύγχρονα τμήματα που θα ανήκουν στο δημόσιο με εγκαταστάσεις που
παρέχουν ασφάλεια, χώρο στάθμευσης, εστιατόριο, σύγχρονα κρατητήρια και
καλύτερη φύλαξη. Επίσης επειδή τα κτήρια θα είναι ανήκουν στο δημόσιο από αυτά
τα 55 τμήματα της Αττικής και μόνο από ενοίκια η Ελληνική Αστυνομία θα γλυτώσει
το μήνα το ποσό των 3 εκατομμυρίων Ευρώ. Άμα βάλουμε έξοδα ρεύματος, νερού κ.α.
το κόστος αυξάνει και άλλο.
Εν συνεχεία έχουμε στην
Αθήνα 3 μονάδες καταστολής (ΥΑΤ, ΥΜΕΤ, ΟΜΙΚΡΟΝ) που απασχολούν περί τους 2500
αστυνομικούς τη στιγμή που άλλες χώρες και πόλεις ίδιου αριθμού κατοίκων και με
τον ίδιο αριθμό διαδηλώσεων οι μονάδες καταστολής αριθμούν τα 500 άτομα. Εμείς
έχουμε 5πλάσιο αριθμό ενώ το μεγαλύτερο μέρος από αυτούς δεν ασχολείται με καθήκοντα περιπολιών και
φυλάξεων (πρεσβείες, υπουργεία κ.α.). Μάλιστα οι φυλάξεις στόχων ανήκουν στα
κατά τόπους αστυνομικά τμήματα αποστραγγίζοντας παραπάνω το λιγοστό προσωπικό
τους. Έτσι μια πρόταση που συμφωνούν και οι συνδικαλιστές, είναι η κατάργηση
της ΥΑΤ και η συνολική μείωση προσωπικού κατά 1600 άτομα τα οποία θα διατεθούν
στα αστυνομικά τμήματα. Παράλληλα η ΥΜΕΤ μπορεί να αναλάβει και την φύλαξη
στόχων όπως συμβαίνει και στο εξωτερικό αποδεσμεύοντας άλλους 300 αστυνομικούς.
Άρα κέρδος 1900 αστυνομικών για την στελέχωση των αστυνομικών τμημάτων ενώ από
την μετακίνηση των 1600 αυτών αστυνομικών η ΕΛ.ΑΣ. θα γλυτώσει από το μηνιαίο
επίδομα των 180 ευρώ που λαμβάνουν, περι τα 288.000 ευρώ το μήνα.
Άλλη πρόταση από το 2008
είναι η κατάργηση των τμημάτων τροχαίας και η δημιουργία γραφείων τροχαίας σε
κάθε Αστυνομικό τμήμα που θα αναλαμβάνει την διενέργεια ανακρίσεων ενώ κάθε
περιπολικό ή μοτοσυκλέτα της αστυνομίας θα μπορεί να βεβαιώνει τροχαίες
παραβάσεις, όπως συμβαίνει σε όλο κόσμο. Επίσης να γίνει επιτέλους χρήση ηλεκτρονικών
μέσων διαχείρισης της κυκλοφορίας (ένα σύστημα που έχουμε αλλά δεν αξιοποιούμε)
με σκοπό την αποδέσμευση 80 περίπου τροχονόμων από τα καθημερινά καθήκοντα
διαχείρισης της κυκλοφορίας.
Από το 2006 υπάρχει η
σκέψη δημιουργίας Δικαστικής Αστυνομίας στα πρότυπα των Αμερικάνων US Marshalls
(Ομοσπονδιακοί) Sheriffs Department (Νομαρχιακοί) που θα αναλάβει την φύλαξη
των Καταστημάτων Κράτησης, των μεταγωγών κρατουμένων, την φύλαξη δικαστηρίων
και δικαστικών, την προστασία μαρτύρων, την επίδοση δικαστικών αποφάσεων και
την εύρεση δραπετών- φυγόδικών αποδεσμεύοντας από την αστυνομία μόνο στην Αθήνα
περί τους 500 αστυνομικούς.
Επίσης έχουμε και διάθεση
δυσανάλογου αριθμού προσωπικού σε υπηρεσίες. Έτσι η Υπηρεσία Προστασίας Επισήμων
διαθέτει περι τους 900 αστυνομικούς την στιγμή που οι πραγματικές ανάγκες είναι
ούτε για 500. Έτσι έχουμε εφοπλιστές, μεγαλοδικηγόρους ακόμα και δημοσιογράφους
που έχουν αστυνομική παρουσία, ενώ ο κανονισμός αναφέρει ρητά ότι η αστυνομική
παρουσία είναι για τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας (ακόμα και μετά την λήξη της
θητείας του), μέλη της κυβέρνησης, μέλη του κοινοβουλίου, το διοικητή της ΕΥΠ
και ανώτατους δικαστικούς. Έτσι κακώς ο
κ Παπαδήμος, ο κ Μαρινάκης, ο κ Βαρδινογιάννης κ.α. είχουν στην φρουράς τους ενώ
έχουν την οικονομική άνεση να προσλάβουν ιδιωτικούς ένοπλους φρουρούς. Έτσι θα
αποδεσμευτούν άλλοι 400 αστυνομικοί. Το ίδιο ισχύει και με πολιτικά κόμματα
όπου το ΠΑΣΟΚ και ο ΣΥΡΙΖΑ να έχουν στα γραφεία τους 30 και 80 αστυνομικούς –φύλακες
αντίστοιχα, όπως καταγγέλλουν οι συνδικαλιστές αστυνομικοί. Τέλος ορθολογισμός
στο προσωπικό μπορεί να γίνει και σε υπηρεσίες γραφείου ή με το τηλεφωνικό
κέντρο (το γνωστό 100) που στα πρότυπα των ΗΠΑ μπορούν να διατεθεί κυρίως
πολιτικό προσωπικό αποδεσμεύοντας περί τους 500 αστυνομικούς.
Με τους παραπάνω τρόπους
έχουμε καταφέρει να αποδεσμεύσουμε αρκετά μεγάλο αριθμό αστυνομικών που μπορούν
να συμβάλουν στην καταπολέμηση της εγκληματικότητας καλύπτοντας το κενό των
2.000 θέσεων στην Αττική και έχοντας και περίσσευμα να στείλουμε για ενίσχυση
και στην επαρχεία.
Τώρα για το εξοπλισμό που
φωνάζουν οι συνδικαλιστές και το υπουργείο του απαντά no money, εμείς θα
απαντήσουμε ΛΕΦΤΑ ΥΠΆΡΧΟΥΝ. Δεν κάνουμε πλάκα. Όπως είδαμε πιο πάνω από την μείωση
των 55 αστυνομικών τμημάτων το κράτος γλυτώνει το μήνα περί τα 3
εκατομμύρια ευρώ ενώ άλλα 288.000 από
την μείωση αστυνομικών σε καθήκοντα καταστολής, δηλαδή περίπου 40 εκατομμύρια
ευρώ το έτος.
Το επόμενο ζήτημα είναι ο ορθολογισμός των
δαπανών. Για να καταλάβουμε καλύτερα ας δούμε ένα απλό παράδειγμα. Σύμφωνα με
μελέτη αξιωματικού της Αστυνομίας λόγω της μεγάλης ποικιλίας Η/Υ και εκτυπωτών
η αστυνομία ξοδεύει περι το 1 εκατομμύριο ευρώ το έτος σε tonner ενώ αν έχει
ένα τύπο το κόστος θα πέσει στα 200.000 ευρώ. Φανταστείτε τα έξοδα βάση
ανταλλακτικών κ.α. και θα φανταστείτε το ετήσιο κόστος μόνο για την
μηχανογράφηση. Το ίδιο ισχύει σε κάθε αγορά της αστυνομίας. Έχουμε τουλάχιστον 10 τύπους περιπολικών τη
στιγμή που μπορούμε και με 2 τύπους (περιπολικό και τζίπ). Στις ΗΠΑ βλέπουμε
ότι όλες οι αστυνομίες (πολιτιακές, νομαρχιακές, σερίφηδες και αστυνομία
πόλεων) έχουν 3 τύπους (Crown Victoria, DOdge Charger, Yukon SUV) με αποτέλεσμα κάθε αστυνομία κερδίζει
35% φθηνότερα από το κόστος αγοράς οχήματος και ανταλλακτικών. Το ίδιο γίνεται
με τον εξοπλισμό που έχει σαν αποτέλεσμα την ποικιλομορφία του ρουχισμού και
του εξοπλισμού αστυνομικών και το μεγάλο κόστος αγοράς τους. Έτσι βλέπουμε σε 1
ομάδα ΔΙΑΣ 4 διαφορετικές στολές, αλεξίσφαιρα, εξοπλισμό κ.α. Αν όμως γίνει
ένας ορθολογισμός και 1 μαζική παραγγελία υλικών το έτος με σωστή έρευνα αγοράς
το κόστος της αγοράς υλικών θα μειωθεί κατά 40%.
Άρα με ένα ορθολογισμό
των δαπανών, κάτι που έχει μεγάλη ευθύνη και το ένστολο προσωπικό της, η
αστυνομία μπορεί με τον ίδιο προυπολογισμό να κατασκευάσει νέα σύγχρονα
αστυνομικά τμήματα, να προμηθεύσει το σύνολο του προσωπικού της με ομοιόμορφο και καλής ποιότητας εξοπλισμό,
ρουχισμό, οπλισμό και οχήματα με λιγότερο κόστος ενώ θα υπάρχουν χρήματα και
για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης του προσωπικού της.
Άρα υπάρχουν τρόποι. Το
ζήτημα είναι εμείς να φύγουμε από τις αγκυλώσεις του παρελθόντος και οι
πολιτική και φυσική ηγεσία της αστυνομίας να δουλέψει για το συμφέρον του
πολίτη.
Θ.Σ. Αξιωματικός Ειδικών Δυνάμεων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου